Kennismaken met… Bram

‘Sinds begin 2018 ben ik bij De Brouwerij. Ik heb lang bij de reguliere GGZ gezeten, GGZ InGeest. Lange tijd had ik toen alleen contact met mijn huisarts omdat het goed ging. Na mijn laatste psychose in 2017 was de huisarts eigenlijk ‘te licht’ en toen bleek de Brouwerij een van de mogelijkheden.

In totaal heb ik vijf psychoses gehad, de eerste op mijn 21e, inmiddels ben ik 41. Meestal kwam dat door stress en te hard werken. Een manie liep dan over in angst en werd een psychose. Ik voelde het wel aankomen op een gegeven moment, later voelde het meer als een burn out, een moeheid waar ik ook niet meer uit terug kom komen. Het voelde soms ook alsof alles klopte, een ontspannenheid na een periode van piekeren. In het begin was het een soort van verlichte staat van bewustzijn, later niet meer.

Ik had het idee dat ik toegang had tot universele informatie, via intuïtie kon ik alles binnenkrijgen. En kon ik alle wereldproblemen oplossen. Terrorisme bijvoorbeeld. Ik dacht dat ik president Bush moest gaan adviseren. Uiteindelijk wist ik wel dat het om een psychose ging, maar tegelijkertijd had ik angst dat terroristen mij kwamen zoeken, omdat ze wisten dat ik belangrijk was. In latere psychoses wilde ik ook mensen helpen, niet zozeer de wereldvrede dichterbij brengen zoals eerst, maar mensen op straat, die om geld vroegen. Ik ging dan met ze in gesprek.’

Bram had net als veel anderen die een psychose hebben gehad, het idee dat er geen echte aandacht en ruimte was bij behandelaren over wat hij te vertellen had over de inhoud van zijn psychose. Het gesprek met een therapeut over wat er psychologisch mee gedaan kon worden, kwam er niet vanzelf. Terwijl trauma’s uit het verleden, zoals zijn vader die overleed toen hij 14 was, of het uit de kast komen toen hij 24 was, toch ook in relatie stonden met latere psychoses, denkt Bram.

Dienstbaar zijn of de wereld beter maken zit ook wel in zijn karakter. In zijn werk als webmaster en contentmanager ondersteunt hij communicatieadviseurs. In Enschede deed hij een multimediaopleiding ‘kunst & techniek’ en maakte o.a. animaties, internetsites en documentaires. Later in Amsterdam studeerde hij op de UvA media & cultuur, met als master nieuwe media.

Goed slapen, ritme

‘Het is belangrijk om niet te veel prikkels te hebben, de balans voor mezelf goed te houden. Goed slapen, ritme, niet oververmoeid raken. Dat zijn zaken die ik zelf kan doen om een psychose te voorkomen. Stress voorkom ik door grenzen aan te geven, dingen bespreekbaar te maken. Ik gebruik ook mindfulness technieken om niet alleen maar in mijn hoofd te zitten en even stil te staan bij wat er is en hoe ik in mijn lichaam zit. Ik krop minder op en daardoor en heb minder controle nodig.’

Open over psychosegevoeligheid

Inmiddels ben ik er ook in mijn werk en daarbuiten open over. Ik heb voor studenten van de VU en UvA erover gesproken. Op LinkedIn heb ik in een video een interview over psychose gepost. Het dubbel uit de kast komen (geaardheid en kwetsbaarheid) was eerst spannend, zeker vanwege carrièrekansen, maar pakte uiteindelijk heel goed uit. Een jobcoach in 2010 heeft geholpen om die openheid ook qua solliciteren niet uit de weg te gaan. Dat bleken werkgevers uiteindelijk heel goed te ontvangen.

Omschrijf jezelf in 3 woorden

Creatief/technisch, in mijn werk, maar ook thuis hou ik ervan om oplossingen daar te zoeken. Dienstbaar/sociaal: ik help graag. En: consciëntieus, zorgvuldigheid vind ik belangrijk.

Wat betekent (geestelijk) gezond voor je?

Ik hoef niet 100% gezond te zijn, maar heb wel regie over mijn leven. Af en toe voel ik me wat minder, maar ik laat me daar niet door leiden. Als ik iets niet durf, vind ik vaak toch de moed om het dan wel te doen. Het wegdrukken van mijn gevoel en het piekeren maakten mij uiteindelijk ziek. Door therapie en een mindfulness cursus ‘Voluit leven’ heb ik geleerd mijn gevoel beter toe te laten en dingen te durven ondernemen. Angsten zijn verminderd door ze uit te dagen. Ik luister beter naar de grenzen die mijn lichaam eigenlijk al aangeeft. Soms heb ik dan beweging, slaap, tijd voor mezelf, goede voeding of een legere agenda nodig. Andersom doe ik veel van deze dingen om niet aan die grenzen te komen. Het helpt om energiek en in balans te blijven.

Als ik enige rust heb in mijn hoofd is dat vaak een goed teken. Dat gebeurt vaker als ik mijn aandacht heb bij het hier en nu. Onoverzichtelijke situaties probeer ik wat meer met een bepaalde kalmte te aanschouwen. Kijken vanuit het ‘oog van de storm’ vind ik daarbij een mooie metafoor. Dan ga ik wat minder mee in de chaos. Ik weet inmiddels dat ik op sommige dingen invloed heb en op veel dingen niet. Controle over het leven is voor mij een illusie gebleken. Na veel tegenslag heeft veerkracht veel meer gebracht. Flexibeler meebewegen op wat er op je afkomt. Niet alles vraagt meteen actie. In het verleden projecteerde ik doemscenario’s op de dingen die op mij afkwamen. Die zijn niet uitgekomen. Gelukkig geloof ik nu ook niet alles meer wat ik denk. Dat vind ik wel gezond.

Ik zou graag…

Eigenlijk ben ik best tevreden hoe het nu gaat. Ik wil nog wel schrijven, over psychische kwetsbaarheid bijvoorbeeld.

Ik hou niet van…

Asociaal gedrag, mensen die over mijn grenzen heen gaan.

Ik vind De Brouwerij belangrijk omdat…

Het laagdrempelig is. Als je je even minder goed voelt, kun je makkelijk langkomen. En omdat behandelaren, leden en vrijwilligers hier moeiteloos mengen. Het is een mooie plek die mensen bij elkaar brengt. De Brouwerij is holistischer dan de reguliere GGZ. Meer gericht op je gezonde deel. Ik voel mij vrijer en het stimuleert mij om mijn talenten en interesses verder te ontwikkelen.

(interview op 3 juni ’22, opgetekend door Frank Steverink)

Vrijwilliger stelt zich voor: Casper

Hallo! Ik ben Casper (geboren in 1990) en sinds begin 2022 actief als vrijwilliger bij de Brouwerij. Ik ben zelf in 2020 op de prachtige Kadijken komen wonen en ken zodoende de buurt inmiddels vrij goed.

In mijn zoektocht om wat meer bij te kunnen dragen aan de buurt en de samenleving kwam ik hier uit vanwege het verhaal van de Brouwerij. Wat mij zeer aanspreekt bij de Brouwerij is de openheid tegenover iedereen. Er heerst een mooie vorm van gelijkheid en inclusiviteit die je nog op weinig plekken tegen komt en dit maakt de Brouwerij in mijn ogen een unieke plek. Het is voor mij elke keer weer een mooie ervaring om bij de Brouwerij naar binnen te lopen en de bijzondere verhalen van de mensen te horen. Zo blijkt vaak dat achter iedereen een mooi verhaal schuilgaat. Als vrijwilliger kook ik ongeveer 1 keer in de 2 weken en probeer af en toe andere sociale activiteiten bij te wonen om zo mijn steentje bij te dragen.

Verder ben ik zelf werkzaam in de tech-sector en heb dat eerst 3,5 jaar in Dublin gedaan, en sinds 2019 in Amsterdam waar ik voor mijn tijd in Dublin ook woonde. In mijn vrije tijd beoefen ik graag allerlei sporten, zoals tennissen, zeilen, wielrennen, golfen en hardlopen (en dan vergeet ik er nog een paar). Ook volg ik graag actief sport. Oftewel, je kan me altijd wel paaien voor iets met sport!

Een nieuwe GGZ? – Ervaringsdeskundigheid nauwer bekeken

Opnames van de dag zijn hier te vinden

De Brouwerij bestaat in 2022 tien jaar. Tien jaar lang aan bontgekleurde zorg geleverd aan betrokken leden door kwetsbare zorgverleners. De Brouwerij begon als een plek waar ‘de Psychose’ opnieuw en in een ander licht kwam te staan. Tegenwoordig komt in elk document over de zorg het woord herstel voor. Is een persoonsgerichte ruimte als de Brouwerij dan nog vernieuwend, of bedoelen we allemaal wat anders met herstel?

Samen met jou en interessante sprekers willen wij op drie zaterdagen licht werpen op het heden, het verleden en de toekomst van het idee van een nieuwe GGZ. De thema’s zijn respectievelijk de ervaringsdeskundigheid, Foudraine en de Nederlandse antipsychiatrie en (alternatieven voor) het ziektemodel. In meer woorden hieronder een korte toelichting en aansluitend de uitnodiging voor 2 juli.

Het heden

Wat: Lezingen van Evi Verbeke en Daantje Daniels over ervaringsdeskundigheid en verschillende relaties in een instelling als de Brouwerij

Voor wie: Iedereen die geïnteresseerd is, is welkom. Er zal veel ruimte zijn voor een gesprek

Waar: Bij ons in de Brouwerij, Hoogte Kadijk 61hs te Amsterdam

Hoe: Graag aanmelden via activiteiten@centrumdebrouwerij.nl zodat we een beetje zicht hebben op hoeveel mensen er komen. 

Wanneer: 2 juli, inloop 13.30 en we beginnen om 14.00. We hebben zo’n drie uur uitgetrokken om met elkaar te spreken. Om vijf volgt dan nog een kleine borrel

Download hier de poster voor 2 juli.

Iedereen ervaart van alles, het negatieve en het positieve en dat is zeker niet gemakkelijk. Gelukkig bestaan er deskundigen op dat gebied! Nu zijn dat er in de GGZ van vandaag steeds meer. Elk FACT-team moet een ervaringsdeskundige in de gelederen hebben en op congressen vinden de verhalen vanuit de modder gretig aftrek. Ook bij de Brouwerij hebben wij sinds dit jaar een ervaringsdeskundige in het team. 

De ervaringsdeskundige in de GGZ is iemand die zelf als zorgvrager mee heeft gelopen in de GGZ, en vervolgens zijn eigen ervaring en die van anderen heeft verwerkt tot kennis en zelfs die kennis ook nog relevant voor de zorg in weet te zetten. De ervaringsdeskundigen kan gezien worden als iemand die een relatie aan kan gaan die de zorgverleners niet hebben. Hoe ziet die andere relatie er dan uit? De diagnose vrije ruimte is een aanlokkelijk concept, maar is een diagnose vrije ruimte wel toegankelijk voor iemand die zelf op het hakblok van de psychiatrie heeft gelegen?

Nu zijn er nog veel meer vragen die rondom dit begrip hangen. Kan men pas echt over een psychose vertellen aan iemand die er zelf ook een heeft doorgemaakt? Sommigen stellen dat de relatie met de ervaringsdeskundige slechts anders is voor zover deze geen deel is van het systeem is. In hoeverre zijn de andere relaties binnen een instelling dan gekleurd door de macht?

Over deze en andere vragen spreken wij met Evi Verbeke, psychoanalytica uit Gent wiens boek Psychiatrie op drift onlangs verscheen. En Daantje Daniels voorzitter van de vereniging van ervaringsdeskundigheid.

We bespreken dit met veel ruimte voor jullie inbreng op 2 juli van 14.00 tot 17.00 in Centrum de Brouwerij, Hoogte Kadijk 61hs te Amsterdam.

Leestips

Na de zomer:

Het verleden

Vorig jaar verscheen er een biografie over Jan Foudraine geschreven door Alex Rutten. Samen met deze auteur kijken wij terug op het leven van Jan Foudraine en de reactie op zijn visie in de toenmalige GGZ. Daarnaast herleiden we samen met iemand anders de overblijfselen van de antipsychiatrie tot wat er nu nog staat of allang om is gevallen. 

De toekomst

Geestesziekten bestaan niet zou deze Foudraine gezegd hebben, hoe dan ook zijn de diagnoses nog alomtegenwoordig. Welke plek verdient de diagnose in de nieuwe GGZ? Wie beter dan filosofen om de toekomst te lezen: Dr. Roy Dings, bezig aan een post-doctoraal aan de universiteit van Bochum en Sanneke de Haan Socrates Professor  Psychiatrie en Philosophie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam

Het volgende seminarie zal op zaterdag 8 oktober plaatsvinden. Met in ieder geval Roy Dings en Sanneke de Haan.

Crazywise

De Crazywise conferentie, die georganiseerd wordt door bekende Brouwerij gezichten, komt weer naar Amsterdam. Voor leden van Brouwerij hebben wij een aantal kaartjes beschikbaar. Laat het weten als je graag wilt komen, op het prikbord hangt een lijst om je aan te melden.

Crazywise 7: Inner Healer

Op donderdag 7 juli a.s. vindt de 7e Crazywise editie plaats. We komen dit keer samen in Amsterdam Bijlmer. We verwelkomen een aantal boeiende sprekers op deze bijzondere editie. 

Dagvoorzitter is psychiater Glenn Helberg. Bekend van ZomerGasten en zijn vooruitstrevende werk in de transculturele psychiatrie. 

Karen Hamaker-Zondag neemt ons mee in de psychotische blik van Carl Gustav Jung. 

De Libanese psychiater Ahmed Hankir, zelf trauma-overlever- gebruikt performing arts om zijn boodschap over heling over te brengen. 

Arend Schouw gaat in gesprek met Ingrid Sporkslede (Winti-consulent bij GGZ instelling Arkin) over zijn waanzinnige herstelverhaal, waarin plantmedicijnen, maar ook de invloed van andere culturen een grote rol spelen. 

In de middag staat een divers palet workshops te wachten. Uiteraard rond het thema van de Inner Healer. 

Tussendoor horen liederen van Moraya. En Nederlands meest bekende Winti Priesteres Marian Markelo zal de dag openen en afsluiten. 

We kijken uit naar een fantastische dag en een publiek dat weer een mix gaat zijn van ervaringsdeskundigen en anders-kundigen. 

Workshopreeks Mentale Vitaliteit

Onze vaste yoga docent Wendy Wijnen zal vanaf heden ook maandelijks een workshop mentale vitaliteit verzorgen bij De Brouwerij. Tijdens de eerste workshop staat het thema ‘de kracht van slaap’ centraal. Deze zal plaatsvinden op dinsdag 31 mei van 14.30 tot 16.45 in de yogaruimte van De Brouwerij. Aanmelden kan via de inschrijflijsten of door te mailen naar activiteiten@centrumdebrouwerij.nl

 Inhoud workshops mentale vitaliteit 

De inhoud van de workshops is gebaseerd op biopsychosociaal-spiriteel model van yoga therapie. Dit model ziet de mens als multidimensionaal wezen en benadert zowel ziekte als gezondheid vanuit een biologisch, psychologisch, sociologisch en spiritueel perspectief. Deze verschillende aspecten werken samen. Raakt er één aspect uit balans dan zal dat ook doorwerken op de andere vlakken. Hetzelfde geldt andersom: breng je meer balans in je gezondheid op fysiek vlak dan zul je je ook mentaal positiever voelen, fitter om sociaal actief te zijn en zul je wellicht ook meer connectie voelen met wie je bent en wat je doet en daar de zin van in zien; het spirituele vlak. 

Voorbeeld: heb je regelmatig problemen met slapen dan zul je je fysiek overdag moe voelen. Dat kan dan ten kosten gaan van je werkzaamheden overdag. En daarover kun je dan gaan piekeren. Dat piekeren kan je dan uit je slaap houden en het slaapprobleem kan daardoor toenemen en wellicht wordt je overdag prikkelbaar waardoor het een negatieve impact krijgt op je sociale omgeving. Dat kan je het gevoel geven dat je machteloos bent en afgescheiden van de wereld om je heen. 

Yoga- en ademhalingstechnieken, meditatie en (zelf)coaching technieken en educatie zijn de tools van yoga therapie om het natuurlijke vermogen van de mens aan te spreken en daarmee het welzijn te optimaliseren. Door meer inzicht in de situatie en technieken te geven, krijgen mensen zelf de regie om iets te veranderen aan de situatie en hoe zij zich voelen. In het voorbeeld van het slaapprobleem kan dat bijvoorbeeld zijn: 

  • Meer achtergrondinformatie over het proces van slapen; het belang van een goede nachtrust, oorzaken en gevolgen van een slecht slapen. 
  • Onderzoek: je eigen slaapritme in kaart brengen (niet vanuit oordeel, maar vanuit nieuwsgierigheid en zelfzorg). Eventueel met behulp van een slaapdagboek. 
  • Tips: samen in kaart brengen welke factoren kunnen bijdragen aan een betere slaap. 
  • Yoga-technieken: 
  • Oefeningen voor de ochtend om ervoor te zorgen dat je de dag energiek start, ook bij een slechte nachtrust + voldoende beweging waardoor je in de avond moe bent om te gaan slapen. 
  • Oefeningen en meditatie voor de avond die het hoofd legen, de spanning in de spieren verminderen en de slaap bevorderen. 
  • Coaching-technieken om met een constructieve mindset de dag af te sluiten en rust te brengen in je geest. 
  • Ademhalingstechnieken die je gedurende dag energie kunnen geven en aan het einde van de dag kunnen kalmeren en rust geven om je klaar te maken voor een goede nachtrust. 

Blue Monday filmavond (verslag)

Blue Monday, verslag van het bezoek van Chester, Joyce en Jerry.

25 April jongstleden was er bij de Brouwerij een vertoning van Blue Monday: In deze documentaire van Ingrid Kamerling gaan drie jonge mensen op zoek naar de waarheden achter hun psychotische belevingen. We keken samen met de drie hoofdpersonen naar de film en bespraken daarna de film en de vragen die het opriep bij de kijkers.

Hieronder wat notities n.a.v. deze nabespreking. 

Chester vertelde hoe hij nog steeds moeite heeft om te accepteren dat hij psychosegevoelig is, maar ook dat hij luchtiger in het leven staat, meer kan doorpakken. Hij slikt nog wel medicatie. Zijn psychoses hebben hem telkens veel schade berokkend en pas achteraf realiseert hij zich dan wat er allemaal gebeurd is. Zo vertelde hij dat hij in een psychose heel druk was en mensen om zich heen uitschold, en dat hem dat op dat moment juist het goede leek om te doen. Ook worstelt hij nog steeds met de juridische nasleep omdat hij een vriend belaagd heeft, wat tot een rechtszaak leidde. De gevolgen van psychoses zijn voor hem zeker in sociaal opzicht heel zwaar geweest en hij maakt zich nu sterk om meer begrip te krijgen hiervoor en het stigma van psychosegevoelige mensen ter discussie te stellen.

Joyce gebruikt geen medicatie meer en is anders gaan kijken naar haar psychose. Ze heeft nu haar nieuwe spirituele naam Aya aangenomen en verdiept zich in yoga en filosofie. Ze kijkt onderzoekend naar wat de psychose met haar gedaan heeft en stelt zich vragen: Wat is trauma, wat huist er van binnen, wat is de bron van wat je bent. Ze beschrijft hoe het voelde alsof ze alle geheugen verloren was, met hulp van een sjamaan heeft ze een transformatie kunnen doormaken en kwamen herinnering uit voorgaande levens weer terug.

Jerry heeft een boek geschreven en is sinds de documentaire uitkwam gestopt met roken. Hij wil zijn psychosegevoeligheid zeker niet romantiseren, maar het heeft hem ook wat gebracht. Uiteindelijk heeft hij er zijn biologische vader door gevonden. Hij geeft inmiddels onderwijs aan hulpverleners over psychose. Want de psychologie ‘heeft de zwaartekracht’ nog niet uitgevonden: veel natuurwetten kennen we nog niet. Uiteindelijk zijn we allemaal kuddedieren en ben je als individu kwetsbaar. Hij ziet mensen met een psychose als een soort ‘kanaries in de mijn’ die gevoeliger zijn dan de rest en een waarschuwing zijn voor de hele groep.

In de vragensessie die volgde ontstond een levendig gesprek dat ruimte bood voor vragen en interactie. Aya kijkt terug op haar opname in de kliniek als de donkerste periode in haar leven, ‘een kille omgeving, één en al wanhoop’. Chester die ooit al eens aan euthanasie dacht, is nu veel positiever: ‘het licht aan het eind van de tunnel is er’. Voor Jerry is de psychose vooral iets wat hem geleerd heeft over zijn eigen angsten. Ze benadrukken alle drie het positieve nu: dat als je de bodem geraakt hebt, je uiteindelijk alleen maar naar boven kunt. Dat natuur (wandelen, zwemmen), meditatie en lichaamsbewustzijn helend kan werken. En hoe belangrijk ‘werk, woning & wederhelft’ is voor structuur en stabiliteit. Er is wel uitsluiting van mensen die psychosegevoelig zijn, als het gaat om werk en inkomenskansen. Daar is nog veel te doen, zegt Chester. Jerry benadrukt dat acceptatie bij jezelf begint. Aya besloot de avond met haar gedicht ‘Vruchtbare Wind’.

(Frank Steverink, 13 mei ’22)

Kennisgeving: artikel NRC

“Met een revolutionaire nieuwe behandeling kwam hij van zijn jarenlange dwangneuroses af”

Neurochirurgie Met een druk op de knop kwam Bart de Beurs af van de angststoornis waarmee hij jarenlang kampte. Daarna begon de zoektocht: wie was hij nu?

Bart de Beurs. Hij heeft alle mogelijke behandelingen geprobeerd: psychotherapie, traumatherapie, blootstellingstherapie. Antidepressiva, antipsychotica, angstremmers. Acceptatieoefeningen. Groepstherapie. Niets helpt. Foto Daniel Niessen 

Laat maar, denkt Bart de Beurs wanhopig in de hoge witbetegelde hal van het Amsterdam UMC. Het werkt toch niet. Ik draai me om, ik stap eruit. Het is toch allemaal voor niets: de hersenscans van zijn 68 jaar oude brein. De operatie een paar weken geleden, waarbij zijn hoofd acht uur lang in een onwrikbaar metalen frame aan de operatietafel zat vastgeschroefd. De twee gaten die in zijn schedel zijn geboord. De elektrodes die diep in zijn brein zijn geprikt, het snoertje dat onder de huid van zijn hals is weggewerkt, het pulsapparaatje dat in de holte onder zijn linker sleutelbeen is geïmplanteerd. Zijn ogen zoeken de warme blik van Ria. Hij weet het zeker. Hij gaat die formulieren regelen. Hij wil dood.

Eerst maar eens koffie, besluit Ria. En dan stappen ze samen toch maar de lift in, naar de spreekkamer van psychiater Pelle de Koning. Die zit klaar achter zijn iPad. Nauwelijks zijn ze over de drempel of De Koning tikt de instellingen in voor het pulsapparaatje in het lijf van Bart. Daar zweeft zijn wijsvinger boven de toets met ‘enter’…

Veertig jaar lang begint elke dag voor Bart met het afwerken van een lijstje. Dingen die hij moet doen. Mensen die hij moet bellen. Zijn broer om te checken of die wel een goede autoverzekering heeft. Zijn zwager om te checken of hij de dakgoot wel heeft schoongemaakt zodat er geen lekkages ontstaan. Werknemers om te vragen of ze wel aan die belangrijke verzekeringsclausule hebben gedacht. Zakenrelaties.

Vaak zijn de lijstjes dezelfde als die van de vorige dag. Hij schrijft ze telkens opnieuw, om alle erbij gekrabbelde aantekeningen en doorhalingen netjes onder elkaar te zetten. Toch nog even nabellen. Dat nog even checken. Hier nog achteraan. Zijn secretaresse vraagt hij drie, vier, vijf keer hetzelfde. Ze verwondert zich er wel over. Maar ja, hij is verzekeringsdirecteur van een internationaal bedrijf. Risico’s vermijden is een van de belangrijkste functievereisten.

Lijstjes van lijstjes van lijstjes 

Maar waar de meeste mensen rust krijgen van het afvinken van een lijstje, vindt Bart alleen rust tijdens het maken van een lijstje. Zodra hij zijn pen van het papier haalt, neemt de angst toe. Heb ik het wel goed gezegd? Heb ik het wel goed begrepen? Heb ik het wel goed opgeschreven? Moet ik het niet nog eens navragen? Het worden lijstjes van lijstjes van lijstjes. Hij moet nóg een keer bellen, nóg een keer checken. Het is de enige manier om zijn angst te beteugelen, om er niet gek van te worden.

Niemand in zijn omgeving weet hoe erg het is, niet zijn ouders, niet zijn schoonouders. Niet zijn collega’s bij de assurantieafdeling van Gist-Brocades in Delft, of zijn werkrelaties. Voor hen is hij gewoon een veeleisende, vasthoudende verzekeringsdirecteur, of een belangrijke klant. Daar ga je niet tegenin. Voor zijn familie en vrienden is hij degene die gedoe met geld of de belastingdienst regelt, die alles onder controle heeft. Ze vinden hem een zeurpiet misschien, een lastpak soms. Dat weet Bart wel. Maar zijn drang om te controleren is sterker dan zijn schaamtegevoel over het drammen.

Praten erover maakt het erger, merkt Bart. Hij houdt het liever voor zich. En zijn vrouw Ria al helemaal. Je kunt verdriet en wanhoop het beste wegduwen, en gewoon doorgaan, is haar devies. Al sinds die allereerste keer dat Bart wit wegtrok en een onbeschrijfelijke angst hem overrompelde. Dat was in het ziekenhuis, in 1975, naast het bedje van hun zoontje met hersenvliesontsteking. Hij was er na een paniekerig telefoontje van Ria onmiddellijk naartoe gescheurd. Alles kwam goed, had de arts gezegd. Maar in Barts hoofd beet een andere angst zich vast: had hij het licht op kantoor wel uitgedaan?

Naar buiten toe hing Bart de clown uit. Was er een feestje? „Ha, Bart komt, dan kunnen we lachen!” wisten vrienden. Bart tapte moppen, sprong op tafels, en voerde overal de boventoon. Toen ze op Curaçao woonden klom hij zelfs eens in een lantarenpaal en deed net of hij viel. Heerlijk voelde hij zich dan. Zo voelde hij de angst en de narigheid niet en hoefde hij niet met de billen bloot.

Al in de auto op de terugweg veranderde hij weer in de stille piekeraar met zijn chagrijnige kop

Razend werd Ria van dat kinderachtige gedoe. Want al in de auto op de terugweg veranderde hij weer in de stille piekeraar met zijn chagrijnige kop, de tobber die ze thuis altijd om zich heen had. De man die door de medicijnen aldoor lag te slapen, nergens zin in had. De controlfreak die altijd met papiertjes in de weer was, als een bezetene aan het bellen. Die ’s avonds nog 160 kilometer naar zijn werk in Delft heen en terug reed om iets te controleren. Die woedend de telefoon uit haar hand grist, snauwt dat ze weg moet wezen en de deur van het thuiskantoor voor haar neus dichtgooit.

Als hij die dwang had, kon niets hem ervan afhouden.

Behandelingen – hij heeft ze allemaal geprobeerd. Psychotherapie, traumatherapie, blootstellingstherapie. Antidepressiva, antipsychotica, angstremmers. Acceptatieoefeningen. Groepstherapie. Niets helpt, en zeker niet het ‘gezever’ over zijn dominante vader die hem wegrukt van de fijne school waar hij zelf directeur is, en Bart naar een ellendige lts stuurt waar hij elektricien moet worden. Over zijn emotioneel gesloten moeder, over zijn jeugd als middelste van elf kinderen. Het komt niet uit de jeugd, denkt Bart. Het voelt als een schakelfout in zijn hersenen.

Oplaadbare batterij

Ondraaglijk wordt het. Alle vreugde in zijn leven is overwoekerd door de ontembare angsten. Al zijn energie gaat op aan de slopende dwang. Hij kan niet meer tegen de wanhoop op Ria’s gezicht, het gesnauw van mensen die er genoeg van hadden als hij wéér belt. Hij voelt het. Het is voor hemzelf en voor zijn omgeving beter als hij er niet meer is. Bart neemt zich voor om euthanasie te regelen. Bij de eerstvolgende afspraak met zijn psychiater Ton van Balkom, op 2 augustus 2011, wil hij het aankaarten. Maar voor hij erover kan beginnen vertelt die hem over een laatste optie. Een revolutionaire nieuwe behandeling in het Amsterdam UMC: diepe hersenstimulatie.

Diepe hersenstimulatie is een techniek waarbij ontregelde hersencellen gericht en blijvend worden geprikkeld met kleine hoeveelheden elektrische stroom. Een neurochirurg boort kleine gaatjes in de schedel. Dankzij een fMRI-scan van de hersenen weet hij precies waar het beoogde hersengebied zit bij de patiënt op zijn operatietafel. Daarin implanteert hij een of twee dunne elektroden die eruitzien als de snoertjes van de bedrade koptelefoontjes van een mobiele telefoon. Onder de huid van de hals lopen de draadjes naar een stimulator met een oplaadbare batterij die in de holte onder het sleutelbeen is geïmplanteerd.

De behandeling is in Europa en de Verenigde Staten al bijna twintig jaar goedgekeurd tegen bewegingsstoornissen zoals de ziekte van Parkinson en dystonie, en tegen chronische pijn en epilepsie. De stimulatie onderdrukt de ernstige symptomen van deze aandoeningen. Wereldwijd dragen naar schatting 400.000 mensen een diepehersenstimulator, zegt psychiater Damiaan Denys van het Amsterdam UMC. Veruit de meesten hebben hem tegen een neurologische aandoening, zoals parkinson.

Maar de behandeling wordt ook steeds vaker ingezet tegen psychiatrische stoornissen. De psychochirurgie is tegen angst- en dwangstoornis (OCS, obsessief-compulsieve stoornis) en tegen de tics van het syndroom van Gilles de la Tourette al sinds 2013 een reguliere behandeling – Denys begon zijn dwangpatiënten ermee te behandelen in 2005. Daarnaast wordt de techniek in wetenschappelijke studies uitgeprobeerd tegen onder meer ernstige depressie, angststoornis, agressie, verslaving en eetstoornissen als anorexia of vreetbuien bij ernstige obesitas. De resultaten zijn veelbelovend. „Bij zo’n 15 procent van de dwangpatiënten zijn de klachten volledig verdwenen, bij 15 procent slaat het niet aan, en bij de rest zijn de klachten gehalveerd.”

Toch wordt diepe hersenstimulatie tegen psychiatrische aandoeningen nog maar mondjesmaat toegepast. „Tegen psychiatrische stoornissen zoals depressie en OCS zijn er nu wereldwijd zo’n 600 mensen mee geholpen”, schat Denys. „In Nederland voeren ziekenhuizen in Amsterdam – in samenwerking met Tilburg – en Maastricht de ingreep uit, Groningen start er binnenkort mee.”

Doe het toch niet, zegt Ria na het voorstel van de psychiater. Hoe zul je eruit komen?

Onvoorstelbaar, vindt Denys. De prognose voor mensen met een ernstige, onbehandelbare psychiatrische aandoening is somber: vier op de vijf mensen overlijden door zelfmoord of euthanasie. „De weerstand is groot, bij publiek en psychiaters”, zegt hij. „Psychiatrie associeert men niet vanzelfsprekend met de hersenen. De psychiatrie beweegt zelfs weer de andere kant op, weg van de geneeskunde en medicijnen, naar behandeling door psychotherapie, zingeving, mentaal welzijn en leefstijl.”

Doe het toch niet, zegt Ria na het voorstel van de psychiater. Hoe zul je eruit komen? Bart zal de eerste patiënt boven de 65 jaar zijn, het is nog een experimentele behandeling. En bij een jonge man in zijn behandelgroepje werkte het niet, en die zit nu met bulten op zijn kop zonder verbetering. Het Amsterdam UMC wil dat hij eerst nog andere therapieën volgt en groepsgesprekken voert. Maar Bart voelt het in iedere vezel. Dit is wat hij wil. Het is dit, of de dood.

Op 3 oktober 2014 ligt hij, onder narcose, vastgeschroefd op de operatietafel en gaat de boor zijn schedel in.

De hemel – en de prijs 

Vier weken later drukt De Koning in het Amsterdam UMC met zijn rechter wijsvinger op de enterknop. En Ria ziet het meteen. Barts ogen veranderen. De sombere blik verdwijnt, ze beginnen te glimmen. De stroom door zijn hersens verjaagt de kwellende, veertig jaar lang immer aanwezige angst. Hij is bevrijd! Hij kan gaan léven!

Nog steeds krijgt hij kippenvel als hij terugdenkt aan dat moment, acht jaar geleden. Om 9 uur ’s ochtends een doodswens, om 11 uur fluitend het ziekenhuis uit. Het voelt als de hemel op aarde.

Opgetogen lopen Bart en Ria door de gangen van het ziekenhuis. Ineens draait Bart zich om. Hij loopt terug, rukt de deur open van zijn arts. Verschrikt kijken de psychiater en de volgende patiënt hem aan. „Ik koop een gigantische knuffel voor je pasgeboren kindje!” roept Bart.

Ze rijden terug naar Soest, naar de prachtig verbouwde woning tussen de weilanden. In de auto borrelen bij Bart grootse plannen op. Hij gaat rechten studeren, een piano kopen, erop leren spelen, ze gaan op wereldreis, naar Zuid-Afrika en verder.

Foto Daniel Niessen

Niet voor iedereen blijkt het de hemel. Bart is manisch, hij wil alles, doet alles en zegt alles wat in hem opkomt, die eerste weken. Ria is na veertig jaar ineens getrouwd met een andere man – drie jaar na hun huwelijk begon de dwang, ze kent hem niet zonder. Al die jaren luisterde hij naar haar, hij was onzeker, zij bepaalde alles. Nu heeft hij een eigen mening, eigen ideeën over waar hij naartoe wil op vakantie. Hij koopt zijn eigen kleren.

Het ergste is: hij wordt agressief. Niet zomaar een beetje ongeduldig of geïrriteerd. Vanuit het niets ontsteekt hij in blinde woede, hij vloekt en schreeuwt en smijt dingen kapot als ze iets zegt dat hem niet aanstaat. Bedreigend en beangstigend. Het is een bijwerking van de stimulatie.

Is dit de man die ik terugkrijg, denkt Ria. Dan heb ik nog liever die andere.

Het wordt zo erg dat Ria de artsen opbelt of de stroom niet een tandje minder kan. Daar doemen de ethische dilemma’s al op waar behandelende artsen mee te maken krijgen. De stroom een tikje zachter zetten als een partner of familielid daarom vraagt? Dat kan alleen als de patiënt het zelf wil.

De volgende kwestie is dan: vraag je dat aan iemand met de stroom aan of met de stroom uit? Wanneer is iemand ‘zichzelf’? Zo was er een ernstig zieke parkinsonpatiënt die opgenomen moest worden in een verpleeghuis. Dankzij diepe hersenstimulatie hoefde dat niet meer, maar werd hij zó manisch dat hij rijp was voor een psychiatrische kliniek. Met de stroom aan wilde hij daar absoluut niet naartoe; hij voelde zich geweldig. Moest zijn arts hem toestemming voor de opname vragen met de stroom aan? Of juist als de stroom uit stond?

Gelukkig is Bart met de stroom aan zelf ook bang van zijn hevige buien. In therapie leert het echtpaar ermee om te gaan. 

Veel huwelijken lopen om minder op de klippen. Dicht bij een einde zijn ze geweest, Ria en Bart, in de eerste jaren na de operatie. Maar Ria vindt dat je niet kunt zeggen tegen iemand van wie je houdt: zoek het maar uit, ik ga.

Na een operatie kan het maanden duren voor de ideale instelling van de neurostimulator is gevonden. Met zo min mogelijk klachten én zo min mogelijk bijwerkingen. De arts kan kiezen welke contactpunten op de elektrode aan of uit staan – dat zijn er bij de modernste elektroden soms wel 64. Daarnaast kan hij variëren met de stroomsterkte en de duur en frequentie van de pulsjes. Zo kan hij bepalen hoe groot het gebied is dat gestimuleerd wordt. Bij Bart wordt de stroom uiteindelijk op 2 milliampère gezet. Lager kan niet, het maximum is 7 milliampère.

Te besturen via wifi 

Snelle technologische ontwikkelingen maken de stimulatie steeds preciezer, de besturing makkelijker, en de operatie minder ingrijpend. Niet alleen zijn er elektrodes met tientallen contactpunten, de nieuwste experimentele stimulatoren zijn zó klein dat artsen ze in het schedelbot kunnen plaatsen. Ze zijn te besturen via wifi, de batterijen zijn oplaadbaar en hebben een steeds langere levensduur.

Een gloednieuwe ontwikkeling is de zogeheten closed-loop stimulatie, waarbij de stimulator alleen stroom afgeeft op het moment dat het nodig is. Bij epilepsie is dat bijvoorbeeld als een epileptische aanval begint. Daarbij is er, naast de elektrodepunten die stroom afgeven, ook een elektrodepunt dat veranderingen registreert in de hersenen die verraden dat de aanval op komst is. „Het apparaat bepaalt op basis van fluctuaties in bepaalde neuronen hoe de stimulatie eruit moet zien”, zegt psychiater Damiaan Denys in het Amsterdam UMC. „Dat is nu enorm in opkomst. Dat zou een gigantische doorbraak zijn.”

Deze vorm van diepe hersenstimulatie is in 2013 in de VS goedgekeurd voor de behandeling van epilepsie en is nu bij 2.000 mensen toegepast. Ook hiermee worden de laatste jaren experimentele studies gedaan bij psychiatrische aandoeningen. In oktober verlosten Amerikaanse onderzoekers een vrouw met deze nieuwste techniek van haar ernstige onbehandelbare depressie.

Denys hoopt closed-loop stimulatie op een dag ook bij mensen met een obsessief-compulsieve stoornis (OCS) in te zetten. „Het scheelt stroom, batterijen kunnen daardoor veel langer mee. Nu moeten we ze elke vijftien jaar vervangen. Daarnaast leren we er ontzettend veel van over wat er in het brein gebeurt bij deze aandoeningen.” Hij zocht met zijn collega’s uit waar in de hersenen de ‘voorbode’ te meten is van een angstaanval en de dwanghandeling die daarop volgt. Elf van zijn dwangpatiënten die al eerder een hersenelektrode kregen, zetten voor zijn onderzoek de stroom even uit. Ze voerden de handeling uit die hun obsessies uitlokte, zoals met blote handen de vloer rondom de wc aanraken. Dit veroorzaakte vervolgens hun dwanghandelingen: handen wassen.

Denys had gehoopt een bepaald hersengebied te kunnen aanwijzen van waaruit de obsessies van mensen met OCS begonnen. „Het idee was: je hebt voor dwangstoornis een bepaald patroon, voor depressie een ander patroon, voor schizofrenie weer een ander.” Maar de praktijk bleek weerbarstiger. Tot zijn verrassing bleek het bij elk van de patiënten een ander gebied of een ander neurobiologisch signaal te zijn. Closed-loop neurostimulatie bij psychiatrische stoornissen zal waarschijnlijk op de biologie van elke individuele patiënt moeten worden afgestemd.

Tegelijkertijd vermoedt Denys dat er één grote gemene deler is. Eén onderliggend effect van de stimulatie dat bij alle psychiatrische aandoeningen voor herstel zorgt.

Zijn hypothese: diepe hersenstimulatie werkt bij alle psychiatrische aandoeningen omdat het een fundamenteel circuit van zelfvertrouwen verbetert

Zestien jaar geleden dacht hij dat het algemene, onderliggende mechanisme verslaving was. Een verslaving aan de handelingen of het gedrag bij OCS of bijvoorbeeld bij anorexia. „Daarom stimuleerden we de nucleus accumbens, een hersengebied dat een rol speelt bij verslaving en beloning. Totdat we aan patiënten vroegen wat er nu veranderd was.”

„Bijna alle patiënten zeggen: ik krijg meer zelfvertrouwen. Er komt een gevoel van controle terug door de stimulatie, het vertrouwen dat het goed komt. Pas later verdwijnen de compulsies”, zegt Denys. Zijn hypothese is dat diepe hersenstimulatie werkt bij alle psychiatrische aandoeningen omdat het een fundamenteel circuit van vertrouwen en zelfvertrouwen verbetert. Dat zou betekenen dat je bij elke psychiatrische aandoening altijd hetzelfde gebied zou kunnen stimuleren. Denys: „Wij zien door stimulatie van die nucleus accumbens effecten bij anorexia nervosa, bij depressie, OCD en verslaving. Vanuit perspectief van de hersenen bestaan er geen verschillen tussen die vier stoornissen. Maar dat is zo’n paradigmaverschuiving. Dat is voor de conservatieve wetenschap heel ingewikkeld.”

Met closed-loop hersenstimulatie registreer je dus waar in het brein van een individuele patiënt een afwijkend hersensignaal ontstaat op het moment dat de klacht begint. Dat is voor iedereen anders. En vervolgens stimuleer je bij iedereen op dezelfde plek om het zelfvertrouwen te verhogen.

Bobbels op het hoofd 

Dat is nog toekomstmuziek, zegt Denys. „En closed-loop stimulatie is ethisch nog wel een ding. Een complete aantasting van je vrije wil. Een apparaat in je hersenen dat zelfstandig je gedrag verandert. Dan ga je naar cyborg-achtige concepten.”

Naast zulke ethische punten zijn er ook veiligheidskwesties. De draadloze besturing van de stimulator die tegenwoordig mogelijk is, herbergt een potentieel gevaar: brain-jacking. Dat schrijft een groep internationale onderzoekers in een overzichtsartikel uit 2021. Kwaadwillenden kunnen in theorie het apparaat hacken en de instellingen veranderen. Daarover moeten we het hebben voor er ongelukken gebeuren, stellen ze.

Hij wil andere mensen zijn verhaal vertellen

Bart leeft inmiddels acht jaar met de neurostimulator, hij is nu 76 jaar. Hij schreef een boekje, Operatie angst – hoe deep brain stimulation mij verloste. In december 2021 bracht hij het in eigen beheer uit. Het ligt op de keukentafel in zijn huis in Soest, waar ook Ria is aangeschoven voor het gesprek. Hij wil andere mensen die worstelen met een angst- en dwangstoornis zijn verhaal vertellen. Ria heeft het lang niet willen lezen, en ook zijn kinderen niet. Al die emoties uit dat leven dat achter hen ligt, die wil ze niet oprakelen. Ze vond het wel goed dat hij het schreef. Als er maar één patiënt is die door het boekje besluit om niet uit het leven te stappen is dat fantastisch.

Foto Daniel Niessen

Twee bobbels boven op zijn kalende hoofd verraden de plek waar bij Bart de elektrodes naar binnen zijn gebracht. Het snoertje en de neurostimulator zijn niet te zien. „Al had ik vijftig van die bulten op mijn kop gehad, dan had ik me nog laten opereren”, zegt hij. Elke drie dagen laadt hij ’s ochtends zijn stimulator een paar uur op, terwijl hij achter zijn computer zit. In zijn werkkamer demonstreert hij de oplader, een apparaatje dat doet denken aan een walkie-talkie. De adapter waarmee de oplader aan het lichtnet zit, lijkt met zijn dikke zwarte snoer op die van een laptop. Bart ontkoppelt de oplader, en verbindt hem met de antenne, een ronde platte schijf die hij op de huid boven zijn neurostimulator plaatst. Via inductie laadt de stimulator in zijn lijf op. Het batterij-icoontje op de lader loopt langzaam vol.

Nog iedere dag geniet hij van de vrijheid, van het gevoel om verlost te zijn van die extreem vreselijke angst. Hij kocht iets waar hij altijd al van droomde: een oldtimer. En niet zomaar een auto: een Mercedes 380 SL cabriolet. Daar toert het paar mee door de buurt, door Duitsland en België. Lijstjes maakt Bart niet meer. Zelfs geen inpaklijstje voor de komende reis naar Spanje. „Die maakt Ria”, zegt hij. Hij kan het zich niet eens meer voorstellen hoe het voelde. Het is alsof hij het over een ander mens heeft.

Tot het op een dag toch mis lijkt te gaan. Ria merkt dat Bart aan het drammen is over de elektriciteit van hun appartement in Amstelveen. Die moet gecontroleerd worden. Hij gaat er maar over door. Bart wil koste wat kost naar het appartement. Nu. De schrik slaat beiden om het hart. Werkt het niet meer? Is de nieuwe Bart verdwenen?

Maar nee, hij is er nog. Hij was vergeten op te laden.

Praten over zelfdoding kan bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Telefoon 0800-0113 of www.113.nl

Vrijwilliger stelt zich voor: Linde

De Brouwerij is voor mij een plek waar ik me op mijn gemak voel en waar ik bezig kan zijn met dingen die er (soms) toe doen.

1. Vertel kort je naam, evt. leeftijd en iets over je achtergrond (waar je geboren bent of opgegroeid bent, of hoe lang je al in Amsterdam woont).

Ik ben Linde (33) en ik woon samen met twee katten, een Afrikaanse reuzenslak en mijn geliefde in Zaandam. Hiervoor woonde ik 13 jaar in Amsterdam. Soms mis ik het Amsterdamse, maar dan stap ik gewoon in de trein en sta ik zo op centraal station.

2. Wat brengt je naar de Brouwerij? Als het vanuit werk is, vertel dan kort iets over je professionele rol. Ben je vrijwilliger, vertel dan wat je doet en hoe dat is.

Ik help zo’n twee keer per maand bij het bereiden van het ledendiner. Dat is altijd erg gezellig met veel lachen als je geluk hebt. En hoewel ik niet per se van koken hou of het goed kan, lukt het meestal toch om iets waardigs op tafel te krijgen.

3. Vertel kort waarom het(vrijwilligers)werk bij de Brouwerij van waarde is voor jou?

De Brouwerij is voor mij een plek waar ik me op mijn gemak voel en waar ik bezig kan zijn met dingen die er (soms) toe doen. Ik ben gehecht aan de mensen die ik er ken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er plekken zijn waar wordt nagedacht over, en geëxperimenteerd met, de rolverdelingen binnen de psychiatrie. De platte organisatiestructuur van de Brouwerij spreekt me daarom aan. 

4. Evt. kort iets over je hobby’s, favoriete muziek of eten?

Ik hou van klimmen, rennen, lezen, karaoke en katjes. En ik ben altijd wakker te maken voor goede muziek. Van Joanna Newsom tot Billie Holiday, Betty Davis tot Nas: ik luister er het liefst de hele dag naar muziek.

5. Ik wil altijd nog een keer… (maak de zin af- of: voeg iets toe wat je zelf graag wilt delen met de Brouwerijcommunity).

Ik wil altijd nog een keer… mysterieuze skeletten opgraven als assistent-archeoloog. Of als straatmuzikant met mijn vent in een busje door Europa reizen.

Venkel-Bulgur met mozzarella & vijgen

Deze week een recept van Jacco die is gebruikt voor onze kerstviering afgelopen week. Dit voorbeeld is voor 4 personen.

Benodigdheden:

300 gram venkel

300 gram bulgur

2 teentjes knoflook

2-3 vijgen

250 gram mozzarella

1 granaatappel

20 gram dille

Dressing:

1 biologisch sinaasappel

olijfolie

1 bosje lente-uitjes

peper & zout

Bereiding:

Verwarm de oven voor tot 220 graden

kook water 600 milliliter water en meng hier wat bouillon doorheen. Roer in een braadslede (grote ovenschaal) de venkel, bulgur en knoflook door het bouillon-mengel. Zet het geheel voor 20 minuten in de oven.

Klopt intussen wat geraspte sinaasappelschil door wat uitgeperst sinaasappelsap, olijf, lente-uitjes, zoet en en peper. Schenk dit over het mengel mengels uit de oven wanneer deze klaar is. Goed mengen en eventueel wat kruiden naar smaak toevoegen.

Verdeel de vijgen, mozzarella, granaatappelpitjes en dille erover en dien heet op.

Soraia’s wortel-bloemkoolsalade

Deze week een salade met dank aan het geniale improvisatie vermogen van Soraia. Een heerlijke salade die zoveel licht als voedzaam is.

Benodigdheden:

1 Bloemkool

1 kilo winterpeen 

1 zak spinazie (200 gram)

2 zakken rucola vab 85 gram

2 pakken kokosmelk van 250 ml 

4 puntpaprika’s 

2 uien 

bouillon

Bereiding:

kook de wortel in water het met bouillon (kort koken zodat de wortel stevig blijft). Je kunt de bloemkool vervolgens koken in hetzelfde water (ook kort koken zodat hij stevig blijft).

Af laten koelen.

Bak daarna de wortel nog even kort aan in de koekenpan met olijfolie. In een nieuwe pan kun je de ui fruiten en voeg hier de gesneden zoete paprika aan toe. Voeg de kokosmelk hieraan toe en vervolgens ook de kerrie kruiden. Mix dit mengsel met een blender (hoeft niet helemaal glad, stukjes overlaten).

Doe de wortel en bloemkool in een grote pan met de spinazie en rucola, en voeg pitjes eraan toe.

Serveer groeten, spinazie en rucola op een bord en giet hier een schep van het kokosmengsel overheen.